home =>> biografie

Biografie

Het project EUMETRIS begin in april 2003. Zanger/componist Hans Willemse stelde Bart van Schoonhoven en Hans Lamboo aan elkaar voor. Ze zijn hem daar nog dankbaar voor. Maar wie zijn zij?


(klik op foto)
Hans Lamboo
Otwin Rhythmus - 1965 The Bunglers - 1968
Troet Town Jazz Band - 1970 Promotion-picture - 1973
Home Studio Monnickendam - 1974 With son Pepijn - 1974
Cabaret-group Amsterdam - 1975 Totem Studio Bleiswijk - 1984
Promotion-picture Fritzz'MadBand - 1986 Annual Fair Alphen a/d Rijn - 1989
Swingit Amsterdam - 1995 Swingit Leiden - 2003
Hans leerde ukelele spelen toen hij 4 jaar oud was. Hij was gek op het spelen en zingen van hits op familiefeestjes. Toen hij 6 was leerden zijn vader en een oudere halfbroer hem gitaar spelen. Nu, zoveel jaren later, is het zingen en spelen op feestjes nog steeds zijn grote liefde.
In de jaren '60 speelde Hans in verschillende ‘beatbands', zoals de schoolbands The Soft Boiled Eggs en Donald & the Ducks, die hitsongs speelden van The Kinks, The Beatles , The Searchers enzovoort. In 1966 kwam Hans in aanraking met de jazz, leerde zichzelf banjo spelen en nam les in het arrangeren van muziek voor jazzorkesten en combo's. Hij speelde sindsdien en vele jazzcombo's en (dixieland-)bands door het gehele land. Hij nam een aantal platen op, waaronder het veelgedraaide “Dallas”, een liedje over de beroemde TV-serie.
Aan het eind van de jaren '60 kreeg Hans een oud Philicorda-orgeltje, dat eens toebehoorde aan Ramses Shaffy (die een nieuw had gekocht). Zo begon Hans ook toetsen te spelen. Asl grote fan van muikale comedy in het algemeen en Spike Jones in het bijzonder, vormde Hans een soortgelijke band onder de naam Fritzz'MadBand, die in de jaren '80 in bijna elk theater in het land en diverse keren op radio en TV te zien en te horen was. Hans was de leider, arrangeur en voorman van de band, die bekend verwierf met het spelen van de tunes in de TV-show “Wordt Vervolgd” en als de enige band die de complete soundtrack van een tekenfilm live op het toneel ten gehore bracht.
Maar altijd bleef Hans popsongs schrijven en opnemen in zijn thuisstudio, zingend en spelend op gitaar, basgitaar, keyboards en drums. Hans schreef ook liedjes voor een kinderproject dat Popponië heette en vele andere liedjes bedoeld voor kinderen
.

Bart van Schoonhoven
(klik op foto)
Bart kan zich niet anders herinneren dan dat hij een heldere zangstem bezit, oorspronkelijk uiteraard geoefend in een kerkkoor waar hij, toen hij nog erg jong was, soms de sopraansolo's zong.
Toen hij twaalf was raakte hij erg onder de indruk van een vriend van een nicht, die het Beatles-nummer “All my loving” speelde en zong op een feestje. Hij werd vooral getroffen door de sfeer die dat creëerde. En hij wist: dat wil ik ook. Op zijn dertiende blufte hij tegen een stel schoolvriendjes dat hij zou gaan optreden op het schoolfeest – terwijl hij eigenlijk geen noot kon spelen op welk instrument dan ook. Om aan zijn bluf te kunnen voldoen, kocht hij een oude jazzgitaar oefende hij hard en voerde uiteindelijk een ander Beatle-nummer “You've got to hide your love away” uit voor een 600-koppig publiek.
Dat was het begin van vele optredens in folk clubs en studentenfeestjes met veel andere nummers van de Beatles, Bob Dylan, Barry McGuire, Ralph McTell en in toenemende mate zelfgeschreven nummers. Bart won vele prijzen op talentenjachten, al dan niet samen met anderen.
In het begin van de jaren '70 nam Bart twee singles op met zijn groep Breeze, een paar jaar later gevolgd door een album en twee hits: “Gipsy Woman” en “It's Only A Matter Of Time”. In 1978 trad hij op als support-act tijdens de tour van Don McLean door Nederland en België. Zo speelde hij dus nu zelf in de grote concertzalen (waaronder Het Concertgebouw en De Doelen) waar hij vroeger heenging om zijn favoriete artiesten te zien.
Bekend om zijn vocale prestaties, deed Bart gast-optredens op de platen van diverse artiesten, zoals The Surfers en de beroemde Stars on 45. Aan het eind van de jaren '70 moest Bart noodgedwongen stoppen met het muzikantenbestaan en een gewone baan aannemen. Maar hij bleef altijd schrijven, spelen en opnemen – iets dat door de digitale technologie steeds eenvoudiger werd. Maar hij miste de samenwerking met andere muzikanten om zijn muziek op een hoger peil te brengen
.
Marcanti - Amsterdam - 1965 Woerden - 1970
Promotion-picture - 1971 Playbill-picture - 1972
Scarabee - Leiden - 1972 Soundpush Studio - 1973
Breeze - 1973 Promotion-picture Rambull - 1974
Breeze - 1977 - recording album Breeze Singles
Theatre-group Scharrel - 1991 Guest appearance - 2005

EUMETRIS
(klik op foto)
EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd
EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd EUMETRIS - Recording album 412nd
Na hun eerste ontmoeting was er een periode waarin ze elkaars ideeën en opnamen leerden kennen. Het was al snel duidelijk dat Hans en Bart elkaars werk bijzonder waardeerden. Hans koos enkele nummers van Bart uit – en andersom. Met hun verbeelding en talenten beïnvloedden ze elkaars materiaal en brachten het naar een ander, nieuw bestaansniveau. Met zowel respect als liefde voor elkaars werk kwamen ze in een creatief proces terecht, naast hun drukke dagelijkse leven. Songs werden uitgekozen, gearrangeerd, opnieuw gearrangeerd, uitgevoerd en opgenomen, en soms dit alles weer helemaal overnieuw, thuis of in de Apogee Studio in Alphen aan den Rijn, waar alle songs werden gemixed en gemastered door hun goede vriend René van Hugten. Twee en een half jaar na hun eerste ontmoeting, resulteerde dit in hun eerste album, 412nd.